البنك الاهلي المصري يرفع فائدة الشهادة البلاتينية 14 ويلغي 18

AHMED ASHOUR
0
البنك الاهلي المصري يرفع فائدة الشهادة البلاتينية 14_ ويلغي 18


 البنك الاهلي المصري رفع سعر عائد الشهادة البلاتينية لمدة تلت سنين من 11 في المية 14 في المية

 ‏هيبدأ من اليوم 31 مايو 2022 شراء الشهادة.
 ‏ وتم الغاء الشهادة اللي هي البلاتينية ايضا اللي كانت 13 في المية. هنتكلم على كل الموضوعات ديت
 ‏ وتعالوا معنا 
 ‏بعد واحد وسبعين يوم تقريبا تم الغاء الشهادة اللي هي 18 في المية دي بعائد شهري يعني كل شهر العائد بينزل في حسابك تقدر تتصرف فيه زي ما انت عايز.
 ‏ الشهادة دي صدرت بشكل استسنائي بسبب زروف الحرب وارتفاع الاسعار. وصدرت في 21 مارس 2022 واحنا النهاردة في 31 2022. قرر البنك الاهلي الغاء الشهادة وزيادة عائد الشهادة البلاتينية اللي هي لمدة تلات سنين. بعائد 14 في المية بدلا من 11 في المية. في بعض التساؤلات بتيجي حوالين مصير الشهادة اللي هي 18 في المية. كل دي الشهادة 18 في المية هيزل لمدة سنة وبعد انتهاء السنة او تاريخ الاستحقاق بيبدأ بقى يفكر او يشوف الشهادات المتاحة وقتها ويقدر يعمل شهادات اخرى. البعض بيسأل طب هل فيه شهادة سنوية وعائد عالي? لا ما فيش شهادة سنوية وابعاد عالي. هيبقى قدام اللي بيفكر ان هو يعمل استسمار الاجل اقل من سنة ان هو يتوجه لصناديق الاستسمار واوزون الخزانة
 وطبعا في الفترة القادمة اكيد كل اسعار الحاجات دية هترتفع لاني بصينا كده على بعض البنوك لقينا في بعض البنوك حركة اسعار الفايدة اللي في 13 و13.5 و 14 في المية.
 في طبعا شهادات وشهادات سابتة نبقى عارفين الفرق بين الاتنين اللي بيشتري شهادة سابتة يزل في الشهادة طول فترة الشهادة حضرتك اشتريت الشهادة لمدة سنة تظل سنة ما بتتغيرش سعر العادة على الشهادة. لكن اللي بيشتري شهادة متغيرة سعر العاد بيتغير يعني لو مشتري شهادة متغيرة كانت بحداشر في المية وبتاع اربعتاشر في المية سعر العاب بيتغير. طب لو نزل العائد تسعة في المية سعر العائد بيتغير. ده على الشهادات المتغيرة.

 فعايزين نفرق بين الاتنين

 الشهادة البلاتينية اللي هي موجودة في البنك الاهلي المصري لمدة تلات سنين. العائد بتاعها شهري بينزل في حسابك. تقدر تعمل اللي انت عايز تعمله. تسحب العائد تسيب العائد ده لك مطلق الحرية. وزي ما قلنا الحساب ده عامل زي الخزنة بتاعتك اللي موجودة داخل البنك بتعمل عليها تعاملات ايداع سحب.

 لو حساب جاري بتقدر تاخد عليه دفتر شيكات. فده عامل زي خزنة كده لك. فلو حضرتك رحت اشتريت شهادة فالبنك فلوس من حسابك ويستسمرها والعائد كل شهر بيحطه في حسابك. الشهادة بتبدأ من الف جنيه والمضاعفات ما فيش حد اقصى للشهادة تقدر انك انت تقترض بضمان الشهادة تقدر انك انت تعمل حساب آآ مكشوف او جاري مدين تقدر انك انت تعمل بطاقة ائتمانية على الحساب او ما يسموها بطاقة مشتريات. دايما يكون عندنا ملاحزة ان عملية الاسترداد تتم بعد مرور ست شهور. قبل الست شهور ما تقدرش تسترد ممكن تاخد قرض لكن بعد ست شهور تقدر انك انت تسترد الشهادة تسترد جزئي او كلي. كل ده متاح لك. 

لكن الشهادات في اي بنك هو مرور ست شهور عشان خاطر تاخد جزء من فلوسك او تاخد كل فلوسك ولما بنفصل الشهادة بنخسر جزء من العقد اللي احنا خدناه مش من اصل المبلغ والبنك الاهلي المصري الغى الشهادة اللي هيا تمنتاشر في المية مصير اللي موجود الموجودين خلاص اللي اشترى في الشهادة 18 في المية هيقعد سنة بعد السنة الفلوس هتنزل في حسابه لمطلق الحرية يشتري او لأ. لو في تساؤلات عند حضراتكم اكتبوها لنا على القناة وان شاء الله نرد عليها. نهاية البنك الاهلي المصري رفع الشهادة البلاتينية اللي هي في المية الاربعتاشر في المية مدتها تلات سنين. دورية صرف العائد شهري والعائد اربعتاشر في المية. والغى الشهادة اللي هي تمنتاشر في المية اللي كانت مدتها سنة.

 اللي اشترى خلاص هيظل في الشهادة حتى انتهاء الشهادة. اللي ما اشتراش يقدر يروح يشتري في تمنتاشر في المية. اللي بيفكر في استسمار قصير الاجل. يقدر يروح لون الخزانة والصناديق وحسابات التوفير. لان ما فيش شهادة لمدة سنة. بنشكركم. 

ما تنسوش تشتركوا الشكوى في الطبق وتفعلوا خاصية الجرس. باصة كده على القناة بحيس تقدر تتعرف على الفيديوهات اللي موجودة على القناة لان في كتير من تساؤلات حضراتكم اجابتها موجودة في فيديوهات عملناها قبل كده. كلهم بيتعلقوا بالبنوك وتعاملات العملاء مع البنوك. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. دي قناة صباح اليوم. طبعا حضراتكم تابعتوا الحرب الاوكرانية الروسية. وان روسيا بتدعم الانفصال
 ‏
 ‏ في اوكرانيا في المنطقة الشرقية. وبالفعل تدخلت مدى تأسير ده على الاقتصاد وحضراتكم شفتم البورصات طبعا اكتر حاجة بتأسر هي سوء الاسهم. حدس انخفاض في البورصة المصرية تقريبا اقرب لستة في المية. وبورصات العربية

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Ad Space
Ad Space